fbpx

Hvorfor du har brug for at give betalt markedsføring en chance

Betalt markedsføring er ikke overraskende en af de bedste måder at få nye kunder på, få leads og øge brand awareness, men det er desværre også utroligt nemt at miste en masse penge på betalt markedsføring.

Nogle virksomheder laver online markedsføringskampagner og bruger hundredvis, ja tusindvis af kroner hver måned – men ser kun en meget ringe eller ingen afkast på deres investeringer.

Hvis du tidliger har brændt en masse penge af på online markedsføring, tvivler på det giver effekt, eller ikke ved hvordan du skal komme i gang med betalt markedsføring – så er dette et indlæg for dig. Vi vil nemlig fortælle hvad du skal gøre hvis du er usikker på den betalte markedsføring og hvordan du kommer frem til de bedste resultater.

Spekulerer du på om betalt markedsføring overhoved er værd at bruge tid, penge og indsatser på??

Online markedsføring kan være yderst gavnligt for lokale virksomheder:

  • 46 procent af folk kan ikke identificere at det er betalt markedsføring i søgeresultatet
  • 41 procent af klik i søgeresultater går til de tre øverste betalte annoncer
  • PPC besøgende (besøgende der klikker på dine PAY PER CLICK annoncer) er 50 procent mere tilbøjelige til at købe noget end fra en organisk besøgende
  • Søgeannoncer kan øge brand awareness med 80 procent

Hvilken form for online markedsføring skal du så bruge? Har er nogle af de mest populære online markedsførings typer:

Søgeannoncer

Søgeannoncer vises, helt som navnet antyder, i søgeresultaterne i en brugers browser. Du kan oprette søgeannoncer til Google, Bing og andre søgemaskiner. Dine annoncer vises for et bestemt sæt søgeord – samt andre kriterier du angiver, når du opretter dine annoncekampagner.

For lokale virksomheder er netop søgeannoncer en fantastisk måde, at komme til toppen af de organiske og lokale søgeresultater, selvom du har problemer med at administrere din virksomheds citations oplysninger.

Noget af det bedste ved søgeannoncer – Google begyndte for nyligt at tillade annoncer i de lokale søgninger.

Det betyder, at du kan dukke op øverst i de lokale søgeresultater for din branche, selvom du stadig arbejder på at forbedre din lokale søge ranking. Du skal have en Google-søgeannonce kampagne og have tilknyttet din Google My Business til din AdWords-konto med adresse tilføjelser aktiveret.

Hvis du blot gør dette, kan dine annoncer dukke op i den lokale søgning.

Dette vil give din virksomheds online tilstedeværelse et løft, selvom dine konkurrenter er højere end dig i den lokale søgning, da annoncerne vises før de lokale søgeresultater.

Når lokale forbrugere søger efter et produkt eller tjenester som din, kan søgeannoncer hjælpe dig med at imødekomme efterspørgslen ved at placere din virksomhed i toppen.

Søgeannoncer kan også hjælpe din virksomhed med komme ud til nye markeder. Selvom du allerede optræder lokalt, kan oprettelse af søgeannoncer hjælpe dig med at udvide din kundebase og dukke op, hvor du normalt ikke ville kunne dukke op, hvis du kun bruger lokal søge marketing uden betalte annoncer.

Retargeting-annoncer

Retargeting annoncer vises til personer, der har besøgt din hjemmeside eller webshop. Så kan der laves en retargeting annonce, som tager en handling og hjælper kunde til at tage den handling du gerne vil have.

Så hvis din virksomhed har en webshop, og nogle besøger din webshop, for eksempelvis tilføjer noget i deres indkøbsvogn og herefter forlader siden uden at afslutte handlen – så kan du lave en retargeting annonce som præcis rammer dem.

Retargeting annoncer kan nå brugere på tværs af flere platforme eller kanaler om du vil. Retargeting annoncen vises når brugeren besøger et andet website, der kan laves retargeting annoncer i søgninger eller på de sociale medier.

Retargeting annoncer kan føre til nogle alvorlige fordele for din virksomhed:

  • Konverteringsfrekvenserne stiger meget med de indtryk som retargeting annoncer giver, så kunderne er mere tilbøjelige til at konvertere med mere retargeting annoncering.
  • En undersøgelse viste, at retargeting annoncer første til en stigning på 1046 procent i brand search og et 726 procent løft i besøgende på websitet.

Sociale medie-annoncer

Platforme som Facebook, LinkedIn og Instagram tillader virksomheder at annoncere for deres brugere. Med en masse avancerede målretnings muligheder – og muligheden for at retargeting brugeren på nogle sociale medier – kan social media annoncering være yderst gavnligt.

Facebook meddelte for nyligt, at det har mere end 4 millioner aktive annoncører, hvoraf langt de fleste er små virksomheder. Der er en virkelig god mulighed for, at dine konkurrenter allerede bruger Facebook til annoncering til netop dine kunder, så det skal du naturligvis også! Du kan indstille dine Facebook annoncer, så de også vises på Instagram, da Facebook jo ejer Instagram og når forbrugere der bruger begge apps.

Display annoncer

Kunderne vil se din virksomheds display annoncer, når de besøger andre websites. Hvis du opretter annoncerne til Google Display Network, kan dine annoncer blive vist til brugere på et af de (mere end) 2 millioner display netværks websites. For at sætte lidt tal på, så kan denne form for annoncer op til 90 procent af internetbrugere over hele verden.

Display annoncer kan både være grafik- eller tekstbaserede, og de giver dig uanede muligheder for at målrette til brugen enden efter website eller målgruppe.

Målretning efter målgruppe giver dig mulighed for at vise annoncer til kunderne med bestemte interesser, f.eks. kunder i markedet for nye vinterdæk eller personer i kategorien “Yoga”…

Målretning efter websites giver virksomheden mulighed for at målrette mod kunder baseret på den hjemmeside de besøger, ved at vise dem annoncer fra et lignende website eller emne.

Betalt markedsføring – Best Practices

Tænker du på, hvordan du får mest ud af din næste PPC kampagne – så har vi et par gode råd til hvordan du kan optimere dine annoncer.

Brug den rigtige landing page

Når en forbruger klikker på din annonce, vil de lande på den landing page som du har opsat i annoncen.

Sørg for, at denne landing page´s meddelelser matcher de meddelelser som også skriver i annoncen. Hvis din annonce lover en eller anden rabat, eller en kampagne for et bestemt produkt – skal du jo ikke have kunden til at lade på din startside, hvor kampagnen ikke lige er til at finde. Hvis du annoncerer for et bestemt produkt, skal du sikre, at landing page er netop den produktside – kunden skal ikke til at arbejde for at finde produktet.

Gør konverteringer nemme

Ja det er næsten samme linje, men gør det nemt for kunder at konversere – De må ikke skulle arbejde for at kunne købe noget fra dig.

Og…de skal ikke have for mange muligheder at vælge imellem.

Hvis du vil have dem til at registrerer sig til en event eller ringe til dig, så få sikret dig at den landing page du linker til kun giver dem den ene mulighed, som du netop ønsker de skal gøre. Du skal IKKE tilføje et link til nogle af dine andre produkter eller “om os.. “ side. Hvis kunden har for mange muligheder eller valg, bliver de meget nemt distraheret og har meget mindre tilbøjelighed til at konvertere.

A/B test alt

A|B test eller split-test er at skabe to versioner af en annonce, for at se hvilken en som præstere bedst. Du kan prøve en med ny grafik, en anden med forskellig tekst eller forskellige opkald til handling.

Når du har A|B testet en annonce, skal du enten lave endnu en version af annoncen for at fortsætte A|B testen, eller optimere og køre den bedst udførende annonce i et stykke tid, før du opdaterer og genprøver. Og lad nu være med at sidde og nyde dine annoncer… Selvom du synes, at en annonce er god, skal du altid fortsætte med at teste og optimere kampagnen. Annoncer kan altid blive bedre, så fortsæt med at forbedre annoncerne, opkald til handling, grafikken osv osv

Mål den rigtige målgruppe

Kender du din annonces præcise målgruppe? Hvis ikke, brug lidt tid på at opbygge en køber persona. Find ud af, hvem der vil se dine annoncer og hvem er målgruppen for de bedste resultater.

Og sørg for, at dine annoncer appellerer til dit mål demografisk. Hvad er kundernes problemstilling og mål? Hvordan kan din annonce løse deres problemer? Hvis du vælger en bestemt målgruppe, men dine konvertering tal er for lave – så skal du opdatere dine annoncer eller prøve at lave nogle flere A|B test.

Prøv noget nyt

Måske har den type annoncer du forsøgte med ikke fungeret for din virksomhed, fordi du måske brugte en platform hvor din målgruppe slet ikke er. Med alle de annoncer vi har nævnt i denne blog, kan du måske se hvor mange muligheder der findes. Og vi har overhoved ikke talt om fordelene ved at kombinere de forskellige platforme.

Men start med et lille annoncebudget, så du ikke spilder en masse tid og penge – men dog prøver noget nyt.

Få hjælp fra os

Nogle gange bliver virksomhederne brændt på betalt reklame og bruger flere penge, end der faktisk kommer retur fra deres annoncer, fordi de ikke har tiden eller ekspertise til at administrere en online markedsførings kampagne.

Hvis det er tilfælde med din virksomhed, skulle du måske overveje at tale med online markedsførings ekspert – chancerne, hvis det er deres fuldtidsjob, er at de kender et par ting eller fem, som du ikke kender til for at få optimeret din online markedsføring. Du kan både få tilknyttet en ekspert, som konsulent til din virksomhed – som kommer en time eller to hver måned og gennemgår din online markedsføring med Jer. Eller du kan lade os stå for din online markedsføring, så holder vi løbende møder, hvor vi taler om hvilken kampagner I ønsker og arbejder derefter dagligt på at optimere Jeres kampagner. Uanset hvad er du altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Mikkel Lindberg

Mikkel Lindberg