Hvad er social commerce?

Hvad er social commerce? Social commerce giver brugere mulighed for at købe deres varer direkte på en tredje-parts virksomhed såsom Facebook, Instagram eller Pinterest.

For eksempel kan du browse og sammenligne produkter på Facebook og derefter foretage købet direkte på Facebook, i stedet for at klikke ind på en webshop. Eller du kan opdage et produkt på Instagram og foretage købet direkte inde på Instagram APP’en.

Facebook

Facebook har netop implementeret social commerce. Virksomheder kan oprette deres helt egen butik, og Messenger bliver brugt af virksomhederne til at interagere med forbrugerne både før og efter salget.

Med en Facebook butik kan du:

  • Uploade billeder og produktinformation
  • Sammenlægge og tilpasse dit produktkatalog
  • Sælge direkte fra din Facebook side
  • Tilpasse ordrer
  • Køre Facebook annoncer til at promovere dine produkter
  • Få indblik i dine kunder

Shopify udgav en undersøgelse af MVMT Watches, som ønskede at simplificere deres kunde rejse, da deres sociale medie tilstedeværelse var i stigning.

“It’s really important to cut out steps in the purchasing process. It’s almost like having a new landing page, but one customers can purchase from instantly.”

(via Shopify)

– Spencer Stumbaugh

Ved at lancere deres Facebook store fik de:

  • Ca. 1500 menneske besøgede deres Facebook butik inden for 7 dage.
  • Ca. 60.000 brugere besøgte deres Facebook butik i en 90-dages periode.
  • Konverteringskursen på .5% resulterede i mere end $ 15.000 i omsætning.

Instagram

70% af shopping entusiaster tager til Instagram når det gælder opdagelse af nye produkter (Facebook Data Reveal).

Det er ingen overraskelse at Instagram er en perfekt platform til integrering af social commerce. Det er nu muligt at checke ud direkte i appen, som gør det endnu nemmere at konvertere på Instagram.

Det eneste du skal have klar er:

  • Salg af fysiske produkter.
  • En Instagram virksomhedsprofil og en Facebook side.
  • Overholde Instagram’s handelsaftale og handelspolitikker.

Pinterest

Købbare pins var allerede udgivet i juni 2015. På det tidspunkt var der over 30 millioner på siden, men bare 3 måneder senere var det tredoblet. Ifølge Shopify er den gennemsnitlige ordre værdi fra Pinterest 50$, hvilket er højere end nogen andre sociale medie sider.

Se hvordan købsflowet på Pinterest fungere:

Billedkilde

Hvad betyder det for dig som webshop ejer?

Det store spørgsmål her er bør du bruge ressourcer på at opstarte en Facebook butik.
Sandheden er at ingen ved hvordan social commerce vil udvikle sig i fremtiden.

Hvis din virksomhed klarer sig fantatisk lige nu, uden sociale commerce og har har en højere prioritet på en anden tilgang, så bør du klart fokusere på det. Men hold et tæt øje på denne social commerce revolution.

Hvis du har en commerce shop, som af en eller anden årsdag har en dårlig konverteringsrate, så kan det klart anbefales at overveje at implementere social commerce, for at simplificere købsrejsen.