fbpx

Har din virksomhed fået del i stigningerne på e-handel ?

Det er sikkert ikke nogen overraskelse, at der er penge i  e-handel – rigtig mange penge endda…

FDIH, eller Foreningen for Dansk Internet Handel har udsendt deres halv rapport for 2018 om danskernes lyst til at handle på nettet har været konstant stigende, og intet tyder på at dette stopper.

Danskerne er pjattede med at handle på nettet, og salgstallene stiger støt hvert eneste år, der er ingen grund til at tro, at det ikke er en tendens som fortsætter – TVÆRTIMOD! Hvis vi skal underbygge med lidt tal, så var e-handlen i 2011 på hele 54 milliarder – stort tal ikke.. Men efter regnskabsåret 2017 var dette steget til 123 milliarder, det vil sige, at på kun seks år er e-handlen steget med hele 69 milliarder, hvilket igen er en stigning på hele 127%.

Dansk Erhverv har meget konservativt estimeret, at danskerne vil forbruge hele 135 milliarder på webshops i 2018. Dette tal tyder dog allerede på at blive i underkanten.

Når vi ser disse store tal skal du tænke på, at folk bruger rigtig meget tid på at kigge på webshops og butikkers hjemmeside i deres søgning – dine kunder er i dag både tålmodige og grundige. Derfor er det også utroligt vigtigt, at din virksomhed er vist på nettet, ellers taber du. Folk er i dag villige til at købe meget dyre ting på nettet, men også alverdens små stumper og ting fra Kina til 5 kr. For mange kunder, især de unge, så er der ikke speciel stor forskel på at købe på nettet eller i en fysisk butik. Så skal du have dem ud i det danske vejr med regn, slud og blæst, skal du gøre en indsats – ellers handler de hjemmefra sofaen hos konkurrenten i den anden ende af landet.

Smartphones bliver brugt mere og mere

Hvis du har en webshop, og allerede har valgt at bruge penge og energi på dette – så kan vi ikke understrege nok hvor vigtigt det er, at webshoppen er optimeret til computeren, tablets og smartphones. Specielt smartphonen bliver mere og mere brugt ved e-handel. og det er en stærkt stigende tendens. Hvem kender ikke det, at man i middagspausen lige skal bestille vinen til weekenden, eller håndværkeren som sidder i sin varevogn, hvor han kigger efter en ny varevogn mens han spiser frokost. Det er måske ikke sikkert han køber sin nye varevogn på nettet endnu, men han finder måske netop den han vil købe på sin mobil og tager kontakt til forhandleren efter frokosten.

Vi kan derfor kun anbefale dig at tage et kig på din nuværende hjemmeside på en mobil-enhed, og så ellers få optimeret din hjemmeside til det som på fagsprog hedder “responsivt design”

Skal din fysiske butik gå online?

Mange fysiske butikker er i tvivl om det overhoved kan betale sige for dem at gå online. Mange stiller sikkert spørgsmålet tilbage, om hvorfor skal en fysisk butik overhovedet gå online??

Fordi online salg er konstant stigende og Dansk Erhverv forventer, at online handlen vil lande på 198 milliarder i 2022. De unge mellem 18-29 år elsker at være og handle online, hele 95% af dem har e-handlet i 2017. Noget andet der er begyndt at komme fokus på, er at online og offline(fysiske) butikker i højere og højere grad smelter sammen og om ikke andet understøtter hinanden. Man kan tænke det lidt som, at din website er et salgsvindue for din fysiske butik -og tag ikke fejl, vica versa.

Disse tal fra Dansk Erhverv taler sit tydelige sprog, hvor vigtigt det er blevet med et ekstra “butiksvindue” som kan lokke kunden i din fysiske butik. Vi skal helt sikkert til at tænke lidt anderledes, hvor vi ikke anser fysiske og online butikker som modsætninger, men mere som én enhed. Kunderne har i dag nærmest en forventning om, at begge salgskanaler bliver anvendt. Så derfor er det meget vigtigt, at du får din virksomhed på nettet.

Er der nogen fremtid for danske webshops?

Der er bestemt grund til optimisme for danske ejere af webshops, men der er også en række punkter som måske stadigvæk kan bekymre. Der sker helt sikkert utroligt meget på mange områder som har indflydelse på den danske e-handel. Først og fremmest så har e-handel i Danmark været konstant og kraftigt stigende i mange år, og som vi har nævnt som forventer alle at dette fortsætter.

En af de andre grunde til optimisme er, at flere og flere folk begynder at e-handle – eller rettere de ældre generationer af kunder begynder at opdage, at det ikke er “farligt” at handle på nettet.

Ingen tvivl om at på fremtidens webshops vil smartphonen være langt mere vigtig end den er i dag. Allerede i dag bør alle webshops have responsivt design, og du bør tænke at din webshop i højere grad bør være designet til brug på smartphones end på desktop. Dette er sagt uden, at tale om alle de store minusser det giver hos Google hvis din hjemmeside ikke er mobil-venlig/responsivt designet. I tank med der kommer flere og flere mobile betalingsløsning, skal disse tænkes ind – da kunderne forventer at de kan bruge disse betalingsformer i steder for blot Visa, Dankort osv.

Desværre kan vi i Danmark jo ikke bare læne os tilbage og så kommer stigningen automatisk i min butik. Der er kommet og kommer flere store stærke internationale e-handelsvirksomheder som for alvor sætter fokus på det danske B2C-marked. Den danske e-grænsehandel stiger, og denne stigning forventes også at fortsætte. Vi har indsat en graf fra FDIHs halvårs-analyse på e-handlen, hvor grafen viser de tyve mest anvendte webshops i Danmark i første halvdel af 2018.

På listen er der som det nok hurtigt fremgår mange udenlandske webshops, og faktisk er fire ud af de fem mest sælgende webshops fra udlandet. En vild højdespringer i 2018 var kinesiske Wish.com, som på blot to år er oppe på en tredjeplads. Konkurrenceforvridende internationale postregler gør, at kinesiske webshops næsten gratis kan sende pakker til Danmark, mens det omvendt er hunde dyrt for danske webshops at sende internt i Danmark.

En af de andre giganter på det danske e-handelsmarkedet er Amazon, men her kan du som dansk webshop godt sælge på fra din webshop – kontakt os hvis du vil vide mere.

Vi har i Danmark generelt været for dårlige til at sælge i udlandet, når det gælder på e-handlen. Der er et par områder som vi klart er udfordret på her i Danmark – men vores 25% moms har vi den højeste procentsats på moms i EU. Et andet problem vi har, er at vi har EUs dyreste priser på fragt. At sende en pakke fra Danmark til Tyskland koster væsentligt mere end, at skulle sende pakken den anden vej. Men en mangel på fokus på det udenlandske markedet, skaber også automatisk begrænsninger for vores eksport.

Presset fra de kinesiske webshops kommer til at aftage, men det sker ikke før år 2021. Det er dog allerede et lyspunkt på den kinesiske front. Aliexpress.com (Alibaba, som den kaldes i folkemunde) har droppet Danmark og Vesteuropa, sandsynligvis som følge af, at Sverige har indført moms og gebyr på pakker fra Kina. Wish.com vil helt sikkert forsætte sin voldsomme vækst, i hvert fald indtil den kinesiske fragt aftale udløber i 2021.

Skulle du ønske dig en ny webshop eller hjemmeside, så tager vi meget gerne en helt uforpligtende snak hvor vi gennemgå dine muligheder.

Mikkel Lindberg

Mikkel Lindberg