fbpx

Forstå “mund-til-mund” i den digitale tidsalder

En virksomhed med nogle år på bagen kan pryde sig med at kunne markedsføre sig via mund-til-mund metoden. Det er en markedsførings teknik alle kender og har deltaget i.

Når jeg spøger virksomhedejere eller marketingansvarlige hvad mund-til-mund er og hvordan de har opnået at kunderne omtaler dem får jeg svaret:

Mund-til-mund er når kunderne taler om os til andre baseret på deres oplevelse

Det opnås ved at levere et godt produkt og service

Overstående er ikke hele sandheden men en lille del.

Disciplinen blev formaliseret for knap 50 år siden

Mund-til-mund er bestemt ikke noget nyt fænomen men blev i 70’erne kategoriseret som en decideret marketing disciplin – pioneret af psykologen George Silverman.  I den tidlige fase var der fokus på hvad og hvorfor mund-til-mund var så effektiv. Efterfølgende kiggende forskerne på hvordan virksomhederne kunne arbejde strategisk med mund-til-mund.

Nogle kendetegn for mund-til-mund er:

  • Spredes organisk
  • Høj troværdighed ved budskabet
  • Placere virksomheden i kundens bevisthed
  • Der fortælles om følelser
  • Budskabet er pakket ind i en historie
  • Praktiske forhold afklares i dialogen

Hvad kan en virksomhed gøre for at opnå mere mund-til-mund?

Vær interessant
Du skal have en historie at fortælle om din virksomhed, en unik vinkel som differencer dig fra konkurrenterne. Sørg for at flette din historie ind når du opbygger relationen til dine kunder.

Hav et klart budskab
Gå udover hvad det gør dine services/produkter bedre end konkurrencer og forestil dig istedet om hvordan du ideelt vil have kunder taler om dig. Husk på de ikke overvejer dine konkurenter så budskaber som “bedre, stærkere, hurtigere” er for simple og vil ikke gøre dit budskabet unikt. 
Brug dit klare budskab til at forklare de services/produkter du levere.

Gør det nemt at tale om
Din historie og budskab skal være nemt for kunden at dele, det kan være en flyer, visitkort eller hjemmeside. 

Nåe ja – og levere et godt stykke arbejde – det er fundamentet for at kunden ønsker at tale om dig

Hvordan bruges mund-til-mund metoden i den digitale tidsalder?

Mund-til-mund har inspireret nogle teknikker i den digitale verden, som benytter de samme virkemidler og kendetegn.

Influencer marketing
Her betaler du personer eller organisationer for at anbefale og beskrive dit produkt. Siden 2015 har der været en årlig fordobling i efterspørgsel på denne marketingsform. Fordelen er du kan måle hvor mange salg du får baseret på en enkelt anbefaling og du kan skrue op og ned for dine anbefalinger.

Anmeldelser på andre sider
Om vi snakker Trustpilot, Amazon, Facebook eller Google My Business – så betyder anmeldelser noget. Vi anbefaler at du opfordre dine kunder til at anmelde på specifikke sider efter en endt handel. Det kan være en venlig mail, der kort beskriver hvordan kunden kan anmelde din virksomhed på facebook.
Mange anmeldelses sider er det muligt at sætte denne mail op automatisk.

Kundeudtalelser på egen side
At indsætte en udtalelse på din side øger troværdigheden omkring din service/produkt. Har du en butik med mange kunder kan man benytte sig af data/statistiske udtalelser som eksempelvis: 75% af vores kunder handler ved os mere end 1 gang. 

Case markedsføring
Lav en case som beskriver problemet kunden havde og hvordan din virksomhed løste problemet. Det virker særlig godt hvis det kombineres med et billede af kunden og helt optimalt en video.
Brug cases på din hjemmeside, sociale medier og i din online annoncering.

Referral marketing
Bed dine kunder om at anbefale dit produkt/service til en ven mod en mindre ydelse. Dette kan også parre med at den du anbefaler får rabat eller en mere ydelse på deres køb.

Sæt din mund-til-mund på steroider

Jeg vil meget gerne komme ud og tale med din virksomhed om hvordan du kan bruge digital mund-til-mund for at sælge din service eller produkt. Det eneste vi kræver er du er stolt af jeres arbejde!

Kontakt mig på mikkel@holder100.dk eller 29 90 21 63

Mikkel Lindberg

Mikkel Lindberg