Bekræftet: Amazon kommer til Sverige

Så er det blevet officielt, Amazon åbner i Sverige.

Rygterne har længe cirkuleret, men det er nu bekræftet fra Amazon selv. (aboutamazon.eu)

Virksomheder, der ønsker at sælge via markedspladsen, kan allerede registrere deres brands. Der er ingen tvivl om, at Amazons åbning i Sverige vil få betydning for udviklingen i detailsalget, og der går måske ikke længe før det Amazon kommer til Danmark.

Konkurrencen indenfor e-handel er i kraftig vækst og med Amazons indtrædelse vil konkurrencen blive endnu hårdere.

Hvordan vil Amazon påvirke det svenske marked?

Ingen vil kunne forudsige hvordan Amazon vil påvirke det svenske detail marked i den første tid, men man kan tage et kig på hvordan det har påvirket markedet i Holland, hvor Amazon lancerede i marts 2020.
Da Amazon lanceret sin hollandske markedsplads, var der allerede fra første dag mere end 30.000 sælgere med over 100 millioner produkter registreret på Amazon.nr.

Ligesom Sverige, have Amazon inden lanceringen, åbnet for registreringen af brands og virksomheder.

Hvorfor er Amazon så succesfuld?

Vidste du at 49% af amerikanske brugere, typisk starter deres digitale shopping på Amazon? (emarketer.com)
Hvad er Amazons styrker? Svaret er konstant forpligtelse til god kundeoplevelse. Alt hvad Amazon gør – hver strategi, investering – styres af deres mål om at være den mest koncentriske virksomhed i verden. Hvert trin er designet til at betjene kunderne så godt som overhovedet muligt.

Over de seneste 25 år har virksomheder introduceret en bred vifte af innovationer til markedet, som har ændret tilgangen til E-commerce for altid. Fra en kundes perspektiv, er disse innovative løsninger med til at Amazon er STEDET hvor man bør shoppe efter hvad som helst.

Data drevet: Den store mængde data, som Amazon har om deres forbrugere er forbløffende. Amazon bruger disse data til at forbedre deres operationer, produktudbud og annoncering.

Logistik: Amazon har et logistisk system, som er langt overlegen i forhold til andre globale detailhandlere. Dette er en af nøglekomponenterne til at levere deres mål om at være verdens mest kundecentriske virksomhed. Alt fra fra distributionscentre i nærheden af store byer til et avanceret robotsystemer for forbedret lager effektivitet.

Hvorfor du burde overveje at sælge på Amazon

Ved at sælge på Amazon, kan du nå en langt større kundebase end nogen andre E-commerce platforme, inkluderet EBay. Amazon er langt fra det perfekte sted at sælge, men tilbyder en bred vifte af fordele, især for dem som vil nå ud til en større og alsidig kundebase, en som bruger mange penge online.

Mængden af kunder du kan nå på Amazon.com er mere end tredobbelt så mange som potentielle kunder på eBay. Det er estimeret at Amazon har over 237 millioner kunder. Men dette betyder også større konkurrence.

Ligeledes har Amazon også en god omtale, da kunderne forbinder platformen med kvalitet og hurtig levering. Dette betyder at dem som elsker Amazon, bruger platformen regelessigt.

På Amazon behøver du ikke at betale noget for at liste dine varer. Faktisk bliver du debiteret, før du overhovedet sælger noget. Dette betyder at du kan angive flere varer og lade dem stå længere. Og imodsætning til eBay behøver du ikke konstant at omliste dine varer.

Amazon tilbyder også en service som kaldes FBA (Fulfillment By Amazon program). Med dette program kan Amazon håndterer forsendelsen og kundeservice for dig. Dette betyder at du kan have dit lager hos Amazon, når de en dag kommer til Danmark. Med denne service kan du spare tid og fokusere på andre opgaver.